Napier en Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Irma Witte - WaarBenJij.nu Napier en Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Irma Witte - WaarBenJij.nu

Napier en Taupo

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

11 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Taupo

Hallo daar allemaal in het koude Nederland.

Ben inmiddels al meer als een week in Nieuw Zeeland.
Donderdag ben ik vertrokken uit Wellington.

Ik ging met de bus naar Napier, een stadje dat bekend staat om z'n Art Deco gebouwen. De eerste dag heb ik daar een beetje rondgelopen en gefietst, dat verhaal is wel grappig. Aan het strand kon je namelijk fietsen huren, maar ik vond het te duur. Ging toch even zitten om met de fietsenmaker te kletsen, na een tijdje ging hij de heuvel op met een electrische fiets om een band op te halen. Ik kon wel mee op de andere electische fiets. Dat was erg leuk, boven op die heuvel had je ook een mooi uitzicht op de haven. Toen we terug waren bij de winkel liep ik daar een beetje rond en wees op een tandem: 'O cool, jullie hebben een tandem!' Waarop ik ook een rondje op de tandem heb gemaakt met een andere gast die daar in de winkel werkte, ik ben op ijs getrakteerd en daarna gingen we zwemmen. Toen de eigenaar me vervolgend op diner wilde traktereb ging me dat wat te ver.. Dus ben ik weg gegaan en maar niet meer terug gekomen, voor het geval hij rare ideeen zou krijgen.

De tweede dag heb ik een tour gedaan langs de Art Deco gebouwen, wat ik zelf zeer interessant vond, maar waar ik jullie niet al te lang mee zal vermoeien, want dit is geen kunstgeschiedenisles. Dus ik hou het kort. Art Deco was 'de' stijl in de jaren 30. De stad Napier was getroffen door een aardbeving en is daarna in deze stijl weer opgebouwd. Dat is best bijzonder, omdat het tijdens de grote recessie was, er zijn dus niet veel plaatsjes zoals Napier, het is vrij uniek. Wat je ervan ziet op straat? Zie de foto's! Verder zie je in Napier veel vintage spullen (de jaren 30 zijn daar helemaal hot) en old timers. 's Avonds ben ik nog naar een Nieuw Zeelandse film geweest. Was leuk en wanneer krijg je nou zo'n kans? (behalve op het filmfestival, maar dat heb ik dit jaar gemist ;) Leuk om doormiddel van film een kijkje in een andere cultuur (in dit geval Maori) te krijgen.

Zaterdag ben ik met de bus naar Taupo gegaan, waar ik op dit moment ben. 's Avonds ben ik wezen stappen met een meisje uit het hostel, was erg leuk. Dansjes, drinken en met iedereen kletsen. We waren nogal laat terug, maar dat weerhield ons er niet van om op zondag naar een waterval te wandelen. Was er mooi, maar foto's ontbreken want mijn camera was leeg, met een beetje geluk sturen de meiden uit mijn kamer (met wie ik was) de foto's per mail en volgen ze nog. Op de weg terug hebben we gezwommen in de rivier op een plek waar een warmwaterbron was. Dat was heerlijk en ook wel vaag, de rivier was koud en die bron warm, dus je handen konden koud zijn en je voeten warm. 's Avonds gingen we uit eten als afscheid want mijn kamergenoten gingen vandaag weg.

Maar ik was er nog een dagje.. Ben vandaag naar het museum geweest, ze hadden verschillende exposities, maar wat me vooral raakte was een serie vrouwen met bodypaint. Deze vrouwen hadden allemaal borstkanker overwonnen en sieren de kalender van pink ribbon in Nieuw Zeeland. Ze waren allemaal geschilderd als iets of iemand waar ze kracht uit putten. Heel indrukwekkend. Na al dit was ik toe aan ontspanning (ik had ook nog blaren van gisteren). Ik heb toen een zeiltocht geboekt. We zijn net wezen varen over het meer, met als hoogtepunt Maori carvings, was erg mooi en heerlijk relaxed op de boot. Ben daar nu net van terug.

Morgen ga ik richting Rotarua, heb ik erg veel zin in.. Het staat bekend om zijn bronnen en bijbehorende zwavellucht.. Meer daarover in het volgende verslag.

Take care!
Irma.

  • 13 Februari 2013 - 09:25

    Anneke:

    Hallo Irm,
    Was weer leuk je verslag te lezen en de foto' s te zien. Hoe hebben die Maori' s die carvings op de rots gekregen van af het water? Indrukwekkend. Zo zit je nu al lekker in een bron in Rotarua? geniet ervan en tot Skypes. Dikke kus XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Volg mij in Oz...

Actief sinds 23 Sept. 2012
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 15947

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 20 September 2013

Oz

Landen bezocht: